Afscheidswijzer - Voor een wijzer afscheid Vragen? Mail ons of bel 088 237 24 34

Voor een wijzer afscheid

ZOEK
HomeActueelAlgemeenDe (naderende) dood op tv

De (naderende) dood op tv

Facebook Twitter LinkedIn
24-05-2016

 

‘Zolang ik leef’ is een nieuw programma van RTL 4. Vijf personen die ongeneeslijk ziek zijn en niet lang meer te leven hebben worden gevolgd. Dit is niet het eerste programma waarin de laatste levensfase van mensen centraal staat. In de traditie van ‘Over mijn lijk’ worden ook andere programma’s omtrent de dood zoals ‘Een bakkie troost’ en ‘Graf zonder naam’ goed bekeken. Die laatste werd een kijkcijferhit. Onlangs was er zelfs sprake van het tonen van een uitvaart in het reality-programma ‘Utopia’. Waarom is de (naderende) dood de laatste jaren zo populair bij programmamakers?

Overlijden op televisie

Een aantal jaar geleden registreerden we in één van onze blogs al de trend van het ziekbed. De laatste levensfase leek steeds vaker te zien in de media. We vroegen ons af of dit een positieve ontwikkeling was of juist niet. Twee jaar later is de hoeveelheid programma’s omtrent het overlijden alleen maar toegenomen.

Social media en de dood

Martin Bril nam voordat hij in 2009 overleed, de lezer in zijn columns al mee naar zijn ziekenhuisbezoeken en besprak openlijk zijn angsten rondom zijn naderend overlijden. We delen met regelmaat veel details uit onze levens online. De dood in het algemeen en het eigen naderende overlijden zijn hierdoor bespreekbaarder geworden. We komen immers vaker in aanraking met het onderwerp. Zo zie je ‘rust zacht mama’ voorbij komen op je facebook timeline of een kennis van een kennis intieme details over zijn of haar ziekteproces delen in je twitter feed. Social media is een uitlaatklep voor velen, ook de dood van een geliefde of het eigen naderende einde wordt hierin betrokken.

Ontkerkelijking

Daarnaast is de ontkerkelijking van onze samenleving een mogelijke verklaring voor onze veranderende houding ten opzichte van de uitvaart. Deze heeft niet alleen invloed op hoe we de rituelen tijdens een uitvaart vormgeven, maar ook op hoe we omgaan met het onderwerp in de breedste zin van het woord. Uitvaarten worden steeds persoonlijker gemaakt. Wat de kerk voorschrijft staat niet langer centraal, maar iemands levensverhaal is de rode draad.

De dood als ‘hot topic’

De dood lijkt steeds meer een ‘hot topic’ te worden. Het delen van een voorheen wellicht gevoelig onderwerp, is minder een probleem geworden. Tv -programma’s spelen in op deze trend. Mensen staan er voor open om er aan deel te nemen én om er naar te kijken. De persoonlijke verhalen over de naderende dood kunnen herkenning bieden. Troost, inspiratie en een gevoel van verbinding geven.

 

 
 


Naar boven
Terug naar overzicht

Actueel


Vind een Afscheidswijzer in uw omgeving

ZOEK

De Afscheidswijzer nieuwsbrief


Meld u aan voor de nieuwsbrief!
AANMELDEN
Wij verstrekken uw e-mailadres niet aan derden en gebruiken deze niet voor andere doeleinden dan het versturen van de nieuwsbrief.

Heeft u vragen?

088 237 24 34
Wilt u liever mailen? Ga naar het contactformulier of stuur uw e-mail naar info@afscheidswijzer.nl.

Afscheidswijzer

Edities

Partners

Profileren


Volg ons