Afscheidswijzer - Voor een wijzer afscheid Vragen? Mail ons of bel 088 237 24 34

Voor een wijzer afscheid

ZOEK
HomeBlogDe trend van het ziekbed

De trend van het ziekbed

Facebook Twitter LinkedIn
13-12-2014

Onze levens zijn in hoge mate gedigitaliseerd. We delen vaak en veel. De digitale wereld is niet meer weg te denken uit onze levens. Aangestuurd door de waan van de dag, krijgen we via tablet, smartphone en computer voortdurend een grote stroom prikkels binnen. Steeds meer van onze persoonlijke gegevens, verhalen en belevenissen zijn openbaar. Dat de laatste levensfase steeds openlijker en intiemer besproken wordt, is eerder logisch dan verassend te noemen. Hoe misplaatst het misschien ook klinkt, het ziekbed lijkt een trend te zijn.

De dood in beeld

Op televisie en in de krant zijn we al langer gewend aan programma’s die een ziekbed en naderend einde registreren. Presentator Patrick Lodiers was dit seizoen voor het laatst te zien in het succesvolle Over mijn lijk. In het BNN programma worden vijf jonge mensen gevolgd die ongeneeslijk ziek zijn. Op de Engelse televisie kon men in 2008 al getuige zijn van een man die euthanasie liet uitvoeren in een Zwitserse kliniek. Martin Bril deed in zijn column in de Volkskrant verslag van de kanker die zijn lichaam verwoeste. De lezer was getuige van zijn hoop, vrees en ziekenhuisbezoeken. Zijn toon veranderde langzaam van vol bravoure naar een tussen de regels door te lezen onzekerheid. In het Parool doet redacteur Albert de Lange op dit moment iedere week verslag van de laatste fase van zijn leven en het daar in zijn geval onlosmakelijk aan verbonden ziekbed. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Het ziekbed en de dood zijn allang geen onderwerpen meer die geschuwd worden in de media.

Democratisering van de dood

De dood lijkt in steeds grotere mate iets maakbaars te zijn, er valt over te onderhandelen, debatteren en kiezen. In 2004 was rond de 90 procent van de mensen die euthanasie kregen, een terminaal kankerpatiënt. In 2013 was dit percentage teruggelopen naar 66 procent. Van de 4800 uitgevoerde euthanasieverzoeken, was één derde daarvan niet in het zicht van de dood.
Deze democratisering van de dood is wellicht de reden dat, vaak human interest verhalen, over de eindigheid en de vergankelijk van het bestaan gretig aftrek vinden. Blogs of Twitter accounts waarin mensen verslag doen van hun laatste dagen en soms zelfs uren. Zelfs het maken van een selfie op een begrafenis komt steeds vaker voor. De manier waarop in publieke sferen gesproken wordt over de periode voor een overlijden, geeft een inkijk in de heersende ideeën over dit einde.

Stilering van de dood

De persoonlijke verhalen over de naderende dood kunnen herkenning bieden. Troost, inspiratie, een gevoel van verbinding geven of simpelweg een drang tot voyeurisme bevredigen. Deze openheid waarbij ‘alles op tafel’ komt te liggen is voor velen een verademing, maar heeft ook een keerzijde. Het maakt de dood tot een gestileerde gebeurtenis. Beschreven door journalisten met een grote woordenschat en nuchtere toon lijkt het een nieuwe norm voor te staan. Een norm waarin mensen hun ziekte koelbloedig en berustend onder ogen moeten zien.

Voor de één een vorm van exhibitionisme, voor de ander een uitlaatklep en poging moeilijke tijden wat luchtiger te maken. Wat vindt u?

Discussieer mee!



Plaats een reactie

U dient eerst in te loggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen Registreren


Naar boven

Vind een Afscheidswijzer in uw omgeving

ZOEK

De Afscheidswijzer nieuwsbrief


Meld u aan voor de nieuwsbrief!
AANMELDEN
Wij verstrekken uw e-mailadres niet aan derden en gebruiken deze niet voor andere doeleinden dan het versturen van de nieuwsbrief.

Heeft u vragen?

088 237 24 34
Wilt u liever mailen? Ga naar het contactformulier of stuur uw e-mail naar info@afscheidswijzer.nl.

Afscheidswijzer

Edities

Partners

Profileren


Volg ons