Afscheidswijzer - Voor een wijzer afscheid Vragen? Mail ons of bel 088 237 24 34

Voor een wijzer afscheid

ZOEK
HomeBlogVerder na een ramp

Verder na een ramp

Facebook Twitter LinkedIn
27-05-2014

Wekenlang koesterden ze de hoop dat hun naasten nog in leven waren, helaas werd de vrees van de familie en vrienden van de passagiers van de vermiste Malaysia Airlines vlucht MH 370 waarheid. Het toestel met 239 inzittenden stortte neer in de Indische oceaan. Wat er nou precies gebeurde op 10 kilometer hoogte is nog steeds niet duidelijk, maar de persoonlijke verhalen leven voort en worden verteld in de media. Wat gebeurt er eigenlijk na een ramp als al het stof in de pers is gaan liggen?

 Foto: Berichten met gebeden en hoop voor de passagiers van vlucht MH370 in een Maleisische boekenwinkel

Een ramp beleef je nooit alleen
Of het nou om een vliegramp, natuurgeweld of treinongeluk gaat, de impact van een ramp is groot. De berichtgeving in de media is vaak uitvoerig, gedetailleerd en razendsnel. Een voor het publiek voorheen relatief onbekend gebied, wordt tot in het kleinste detail in beeld gebracht. Een grootschalige ramp beleef je als slachtoffer of nabestaande dan ook nooit alleen. Ieder mogelijk scenario passeert in beeld de revue. Hoge dodentallen, mensen die huis en haard kwijt zijn, de nabestaanden worden geconfronteerd met beelden van het verwoeste gebied en ernstig verminkte dierbaren.

Verbonden
De overlevende en/of nabestaanden worden nog lange tijd op vele niveaus’s geconfronteerd met de gebeurtenissen. Nog weken na de ramp, iedere keer dat er nieuw feit aan het licht komt, duikt het onderwerp op in het nieuws. Er wordt jacht gemaakt op het hoe, waarom en wie van de ramp. Dit dwingt de overlevende steeds opnieuw terug te denken en voelen aan de gebeurtenissen. Terug naar het verdriet, de herinnering en de rouw. Het feit dat je allemaal betrokken bent bij hetzelfde vreselijke feit, schept echter ook een band. Opeens ben je verbonden met tientallen volslagen vreemden. Het collectieve verdriet en woede na een ramp leidt vaak tot het ontstaan van een emotionele band met de andere slachtoffers.

De waan van de dag
Op grote schaal ervaren de slachtoffers gelijksoortige gevoelens. Deze worden kortstondig gedeeld met de rest van de wereld. De wervelstorm van media aandacht gaat echter vaak net zo snel weer als ze kwam. De waan van alledag neemt het nieuws weer over en het gebeurde lijkt snel vergeten. Bij een natuur- of humanitaire ramp gaat de noodhulp van direct na de gebeurtenis, op een bepaald moment over in structurele hulp. De (her)opbouw van een gebied kost vaak jaren. Deze structurele hulp krijgt echter aanzienlijk minder, of soms zelfs geen, publiciteit. Er zijn immers minder schrijnende beelden van te maken of heftige afbeeldingen van te publiceren. Deze structurele hulp is vaak vrijwel onzichtbaar in de media. Gestuurd door de eerste stroom van aandacht en emotie, geven mensen vaak gul. Het is echter vaak moeilijk om voor deze structurele hulp, die later hard nodig is, geld op te halen. Is er verandering nodig om ook na de periode van noodhulp nog gedegen ondersteuning te kunnen bieden?

Verandering?
Het is niet te voorkomen dat de media na een aantal dagen of weken weer overgaan tot de orde van de dag. Wel zou het helpen als er na verloop van tijd opnieuw reportages over het getroffen gebied zouden verschijnen. Het sensatiegehalte is niet meer zo hoog en de beelden minder doordrenkt van verdriet, maar de impact ervan op de kijker blijft. Sommige hulporganisaties reserveren een deel van het binnengekomen geld uit giften vlak na een ramp voor structurele hulp. Dit is een goede manier om ook op langere termijn nog hulp te kunnen bieden. Het probleem hierbij is dat er vaak kritiek komt op deze methode. Als blijkt dat binnen aanzienbare tijd na de ramp, nog niet hele bedrag ook daadwerkelijk ‘op de plaats van bestemming’ is aangekomen, ontstaat er onrust. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de tsunami die in 2004 grote gebieden rond de Indische Oceaan trof. Bijna een kwart miljoen mens in elf verschillende landen vonden de dood als gevolg van de zeebeving voor de kust van Sumatra.

Transparantie
Naast de rol die de media zou kunnen spelen, kunnen hulporganisaties zelf ook bijdragen aan het vergroten van de structurele hulp. Wanneer er direct na een ramp acties voor noodhulp georganiseerd worden, is het een mogelijkheid om heldere percentages re publiceren over de te bieden hulp. Donateurs weten zo precies welk percentage naar noodhulp en wederopbouw op een later moment gaat. Door helder en transparant te zijn over de gelden van donateurs, kan een hoop wantrouwen en onrust weggenomen worden.

Wat vindt u? Hoe kunnen hulporganisaties ook op langere termijn garanderen dat er geld vrij blijft komen voor structurele hulp en wederopbouw van een gebied?


Plaats een reactie

U dient eerst in te loggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen Registreren


Naar boven

Vind een Afscheidswijzer in uw omgeving

ZOEK

De Afscheidswijzer nieuwsbrief


Meld u aan voor de nieuwsbrief!
AANMELDEN
Wij verstrekken uw e-mailadres niet aan derden en gebruiken deze niet voor andere doeleinden dan het versturen van de nieuwsbrief.

Heeft u vragen?

088 237 24 34
Wilt u liever mailen? Ga naar het contactformulier of stuur uw e-mail naar info@afscheidswijzer.nl.

Afscheidswijzer

Edities

Partners

Profileren


Volg ons